Για τις κιθάρες τίς οποίες οι μουσικοί κρατούσαν οριζόντια,με την πλάτη τους στα γονατά τους!
"Ξεφυλλίζοντας απόψε τα ονειρά μου να περάσει όπως όπως η βραδιά μου στη δική σου τη σελίδα εσταμάτησα και θυμήθηκα για σένανε πώς δακρυσα..." ,Όπως θατραγουδούσε ο αξέχαστος Στράτος Διονυσίου ,έτσι θα καταθέσω κι εγώ κάποιες προσωπικές παρατηρήσεις γύρω από την αξέχαστη επόχή της Χαβάγιας και του μουσικού είδους και τρόπου παιξίματος που αυτή υπηρέτησε επί μία πεντηκονταετία από το1930 περίπου έως το 1980!
Επειδή στην εποχή μας η διαδικτυακή πληροφορία είναι άφθονη και άμεση και μπορεί ο καθένας να βρει πλούσιο υλικό για τις Χαβάγιες οι αναφορές μουγιαυτό θα είναι στοχευμένες σε πληροφορίες που πιθανόν να μην έχουν γραφεί!
Έτσι ,αρχίζοντας με την ερώτηση:΄Τί ήταν οι χαβάγιες παραθέτω τις δικές μου βιωματικές πληροφορίες που έζησα από τους καλλιτέχνες που έπαιζαν χαβάγιες μέχρι το 80.
Οι ΧΑΒΆΓΙΕς λοιπον ήταν οι κιθάρες εκείνες τις οποίες οι μουσικοί κρατούσαν οριζόντια, με την πλάτη τους στα γονατά τους. Στο δεξί του χέρι ο κιθαρίστας κάλυπτε τα τρία πρώτα του δάκτυλα, δείκτη, μεσο , παραμεσο με ένα είδοςπλαστικού νυχιού ή μεταλλικού και χτυπούσαν τις χορδές οριζοντίως ενώ ταυτόχρονα στο αριστερό χέρι του κρατούσε ένα ειδικό κόκαλο ταρταρούγας πιέζοντας ρυθμικά τις χορδές για να δημιουργείται τρέμολο και συριγμός κιέτσι να αποδίδεται ένας μακρόσυρτος,γλυκός ,μελαγχολικός και γεμάτος διακυμάνσεις ήχος.
Αυτός οτρόπος παιξίματος δημιούργησε κιόλας σχολή, ρεύμα μουσικό ,μόδα καιείδος μουσικής νοοτροπίας που προυπήρχε ήδη και ακουγόταν στην πατρίδα του, το νησιωτικό σύμπλεγμα των νησιών Χαβάι του Ερηνικού Ωκεανού όπου αποτελεί και σήμερα μια από τις Η.Π.Α,πόλιτεία!
Από εκεί λοιπόν εξαπλώνεται σ'ολα τα μήκη και πλάτη της γής και γίνεται συρμός,μουσική επανάσταση. Έρχεται και στην Ελλάδα γύρω στο 1925 μέσω του Αθηναικού κέντρου Ντελίς!
Έκτοτε αρχιζει και στην Πατρίδα μας η χρυσή εποχή της Χαβάγιας! Καθοριστικές πινελιές στη νέα μορφή μουσικής έβαλε ο μεγάλος Αττίκ μετην "Μάντρα του" η οποία υπήρξε εργαστήρι πολλών ταλαντούχων μουσικών χαβάγιας!Αναφέρονται ενδεικτικά οι:¨Κώστας Μπέζος μετο συγκρότημά του"Άσπρα Πουλιά"(1906--1943) και ο Ζοζέφ Κορίνθιος με την ορχήστρα του.
Με τις χαβάγιες παίζονταν όλοι οι ρυθμοί και τα είδη της μουσικής!!!
Με τις χαβάγιες αποδόθηκαν αλησμόνητα τραγούδια είτε μονωδίες είτε διωδίες θα έλεγα ακόμη και πολυφωνικά από μεγάλους τραγουδιστές όπως Τον Πολυμέρη, Πατέτσο,Κορώνη ,Φίλανδρο και πολλούς άλλους! Μετά τη δεκαετία του 70 αρχίζει σιγά-σιγά και η παρακμή της Χαβάγιας.Ίσως μια από τις πολλές αιτίες να υπήρξε και η ανάπτυξη της ηλεκτρονικής μουσικής!
Όμως σε πεισμα των καιρών υπάρχουν ακόμη μετρημένοι κάποιοι αμετανόητοι εραστές και διατηρούν ακόμη αυτή τη μουσική φόρμα και στις μέρες μας καθώς αυτό φαίνεται στα βίντεο που
παραθέτω αμέσως πιο κάτω ! Είμαι ευτυχής που κρατάω στο μουσικό μου αρχείο και κασέτες με χαβάγιες! Μακάρι αυτό το είδος και παίξιμο της κιθάρας να ξαναζωντανέψει και να διδάσκεται στα
μουσικά μας Σχολεία!!!
"Ξεφυλλίζοντας απόψε τα ονειρά μου να περάσει όπως όπως η βραδιά μου στη δική σου τη σελίδα εσταμάτησα και θυμήθηκα για σένανε πώς δακρυσα..." ,Όπως θατραγουδούσε ο αξέχαστος Στράτος Διονυσίου ,έτσι θα καταθέσω κι εγώ κάποιες προσωπικές παρατηρήσεις γύρω από την αξέχαστη επόχή της Χαβάγιας και του μουσικού είδους και τρόπου παιξίματος που αυτή υπηρέτησε επί μία πεντηκονταετία από το1930 περίπου έως το 1980!
Επειδή στην εποχή μας η διαδικτυακή πληροφορία είναι άφθονη και άμεση και μπορεί ο καθένας να βρει πλούσιο υλικό για τις Χαβάγιες οι αναφορές μουγιαυτό θα είναι στοχευμένες σε πληροφορίες που πιθανόν να μην έχουν γραφεί!
Έτσι ,αρχίζοντας με την ερώτηση:΄Τί ήταν οι χαβάγιες παραθέτω τις δικές μου βιωματικές πληροφορίες που έζησα από τους καλλιτέχνες που έπαιζαν χαβάγιες μέχρι το 80.
Οι ΧΑΒΆΓΙΕς λοιπον ήταν οι κιθάρες εκείνες τις οποίες οι μουσικοί κρατούσαν οριζόντια, με την πλάτη τους στα γονατά τους. Στο δεξί του χέρι ο κιθαρίστας κάλυπτε τα τρία πρώτα του δάκτυλα, δείκτη, μεσο , παραμεσο με ένα είδοςπλαστικού νυχιού ή μεταλλικού και χτυπούσαν τις χορδές οριζοντίως ενώ ταυτόχρονα στο αριστερό χέρι του κρατούσε ένα ειδικό κόκαλο ταρταρούγας πιέζοντας ρυθμικά τις χορδές για να δημιουργείται τρέμολο και συριγμός κιέτσι να αποδίδεται ένας μακρόσυρτος,γλυκός ,μελαγχολικός και γεμάτος διακυμάνσεις ήχος.
Αυτός οτρόπος παιξίματος δημιούργησε κιόλας σχολή, ρεύμα μουσικό ,μόδα καιείδος μουσικής νοοτροπίας που προυπήρχε ήδη και ακουγόταν στην πατρίδα του, το νησιωτικό σύμπλεγμα των νησιών Χαβάι του Ερηνικού Ωκεανού όπου αποτελεί και σήμερα μια από τις Η.Π.Α,πόλιτεία!
Από εκεί λοιπόν εξαπλώνεται σ'ολα τα μήκη και πλάτη της γής και γίνεται συρμός,μουσική επανάσταση. Έρχεται και στην Ελλάδα γύρω στο 1925 μέσω του Αθηναικού κέντρου Ντελίς!
Έκτοτε αρχιζει και στην Πατρίδα μας η χρυσή εποχή της Χαβάγιας! Καθοριστικές πινελιές στη νέα μορφή μουσικής έβαλε ο μεγάλος Αττίκ μετην "Μάντρα του" η οποία υπήρξε εργαστήρι πολλών ταλαντούχων μουσικών χαβάγιας!Αναφέρονται ενδεικτικά οι:¨Κώστας Μπέζος μετο συγκρότημά του"Άσπρα Πουλιά"(1906--1943) και ο Ζοζέφ Κορίνθιος με την ορχήστρα του.
Με τις χαβάγιες παίζονταν όλοι οι ρυθμοί και τα είδη της μουσικής!!!
Με τις χαβάγιες αποδόθηκαν αλησμόνητα τραγούδια είτε μονωδίες είτε διωδίες θα έλεγα ακόμη και πολυφωνικά από μεγάλους τραγουδιστές όπως Τον Πολυμέρη, Πατέτσο,Κορώνη ,Φίλανδρο και πολλούς άλλους! Μετά τη δεκαετία του 70 αρχίζει σιγά-σιγά και η παρακμή της Χαβάγιας.Ίσως μια από τις πολλές αιτίες να υπήρξε και η ανάπτυξη της ηλεκτρονικής μουσικής!
Όμως σε πεισμα των καιρών υπάρχουν ακόμη μετρημένοι κάποιοι αμετανόητοι εραστές και διατηρούν ακόμη αυτή τη μουσική φόρμα και στις μέρες μας καθώς αυτό φαίνεται στα βίντεο που
παραθέτω αμέσως πιο κάτω ! Είμαι ευτυχής που κρατάω στο μουσικό μου αρχείο και κασέτες με χαβάγιες! Μακάρι αυτό το είδος και παίξιμο της κιθάρας να ξαναζωντανέψει και να διδάσκεται στα
μουσικά μας Σχολεία!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου