ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ του Διονύση Κουτσουβέλη για όλα τα θρησκευτικού περιεχομένου βίντεο του ιστολογίου μου.
Η Ζάκυνθος υμνήθηκε από τον ΌΜΗΡΟ ακόμη για την ομορφιά της, τα δάση της,τους εύθυμους και αρχοντικούς κατοίκους της ,τη φιλοξενία της,τις φανταστικές παραλίες της,τηναγάπη των κατοίκων της για την τέχνη ,το "αρχαίο κάλλος" και την πίστη και τήρηση των παραδόσεών τους.
Όταν λοιπόν ασπάστηκαν οι κάτοικοι του νησιού τον Χριστιανισμό από τη διέλευση -κατά την παράδοση-της Μαρίας της Μαγδαληνής,από το νησί όπου κάθησε κάμποσες ημέρες για ανεφοδιασμό του πλοίου που είχε ναυλώσει κατευθύνομενη για την Ρώμη για να παραστεί στη δίκη του αποστόλου Πέτρου επί βασιλείας του Νέρωνα ,χωρίς τελικά να καταφέρει να αποτρέψει τον αποκεφαλισμό του μεγάλου αυτού αγίου μάρτυρα πρωταποστόλου το γεγονός και η διδασκαλία της "μυροφόρου" Μαγδαληνής επηρέασαν βαθύτατα το θρησκευτικό συναίσθημα του λαού της Ζακύνθου.
Με το πέρασμα των αιώνων, τα Επτάνησα -και η Ζάκυνθος-κατακτώνται από τους Βενετσιάνους Καθολικούς.
Αρχίζει ένας μεγάλος αγώνας τότε με στόχο τη μη αφομοίωση της ορθόδοξης πίστης των κατοίκων από τον Καθολικισμό των βενετών κατακτητών δια της μεθόδου της "Ουνίας"
Ένα καταφανές παράδειγμα απόπειρας προσπάθειας επιβολής της δύναμης των αρχόντων του Καθολικισμού ήταν και η μη εκλογή του Αγίου Διονυσίου στην επισκοπική Έδρα Ζακύνθου-Κεφαλλονιάς.
Ένας ΄αλλος παράγοντας πάλι που δημιουργούσε πολλές ανησυχίες στην απρόσκοπτη άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων και Παραδόσεων ήταν η πολυπληθής Εβραική κοινότητα που υπήρχε στο νησί μέχρι
τους σεισμούς του 1953
Το πλήρωμα του χρόνου έφερε στον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Μητροπόλεως Ζακύνθου φωτεινούς
Ιεράρχες ,όπως Λάττας,Κατραμής, Πλέσσας οι οποίοι θέσπισαν μοναδικές ιεροτελεστίες
για όλες τις μεγάλες εορτές της Ορθοδοξίας μας ώστε να ενδυναμωθεί η πίστη και να αποτελέσουν μέχρι σήμερα "θέσφατο" για το λαό του νησιού μας.
Αρχίζοντας απ'το Μεγαλοβδόμαδο,θα αναφέρω τις" μοναδικότητες"των ιερών Ακολουθιών και τελετών που γίνονται αποκλειστικά στη Ζάκυνθο.
1) Μεγάλη Πέμπτη ,βράδυ,Ακολουθία των 12 Ευαγγελίων της Σταύρωσης,μετά την ανάγνωση του 11ου Ευαγγελίου γίνεται η εμφάνιση του Εσταυρωμένου,η υμνoλογία του "Σήμερον κρεμάται" και εν συνεχεία η περιφορά του Εσταυρωμένου εντός του ναού και τελειώνει η ακολουθία των παθών με την ανάγνωση του 12ου Ευαγγελίου και την απόλυση.Στους ναούς της υπόλοιπης Ελλάδας η περιφορά γίνεται στο 6ο Ευαγγέλιο.
2)Μεγάλη Παρασκευή,ώρα 14η ή δύο μετά το μεσημέρι ακριβώς τελείται επίσημη λιτανεία- περιφορά του Εσταυρωμένου κατά μήκος όλης σχεδόν της πόλεως.Δεν σχολιάζω περισσότερο γιατί
μιλά η εικόνα του παρατιθέμενου βίντεο.Προσθέτω απλά ότι αυτή η θρησκευτική τελετουργία μόνο
στη Ζάκυνθο γίνεται.
3)Μεγάλο Σάββατο, ώρα 4η νυχτερινή ,από το ναό του Αγίου Νικολάου ,μητρόπολης του νησιού,
επίσημη έξοδος,λιτάνευση και περιφορά ανά την πόλη του ιερού ,ξυλόγλυπτου-πραγματικό έργο
τέχνης-Επιταφίου με τον Χριστόν "επί του τάφου θεώμενον" και τις φιλαρμονικές του νησιού να
παιανίζουν πένθιμα το "Αι γεννεαί πάσαι ύμνον την ταφήν σου προσφέρουσι Χριστέ μου!"
Κατά την επιστροφή όλης της πομπής στην εκκλησία συνεχίζεται μέσα στο ναό η ακολουθία
του Επιταφίου Θρήνου, και κατά τα χαράματα γίνεται εντός πάντα του ναού η Ακολουθία της
Πρώτης Ανάστασης ή "ΓΚΛΟΡΙΑ" Όπως εμείς οι Ζακυνθινοί τη λέμε όπου οι φιλαρμονικές
αποχωρούν παιανίζουσες το "Εωθινόν"και σπάζουν στην πλατεία Αγίου Μάρκου οι παρακολουθήσαντες τα γενόμενα της νυκτός ,τις στάμνες και άλλα πήλινα αντικέιμενα, ταυτόχρονα τούτο συμβαίνει σ'όλα τα σπίτια του νησιού.
Τελειώνοντας το σχολιασμό ,τονίζω ότι Επιτάφιος νύχτα μόνο στη Ζάκυνθο λιτανεύεται!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου